Diagnoza logopedyczna ma na celu rozpoznanie zaburzeń mowy i komunikacji oraz ich przyczyn.
Na diagnozę składa się rozmowa z rodzicem/opiekunem oraz badanie logopedyczne dziecka.
W przypadku dorosłych także przeprowadzany jest wywiad z pacjentem oraz badanie logopedyczne.
Przebieg diagnozy zawsze jest dostosowany do dziecka – jego temperamentu, możliwości, specyfiki zaburzenia. Diagnoza trwa ok. 60-90 minut.
Podczas spotkania obserwuję i badam:
– nawiązywanie kontaktu z drugą osobą
– rozumienie i nadawanie mowy
– sprawność aparatu artykulacyjnego,
– funkcje prymarne, m.in. oddychanie, połykanie
– słuch fizyczny i fonematyczny
– lateralizację, funkcje poznawcze.
Na diagnozę zapraszam zarówno dzieci, młodzież jak i dorosłych
Zajęcia terapii logopedycznej trwają 45 min.
Plan terapii oparty jest na przeprowadzonej diagnozie. Zajęcia dostosowane są do możliwości i potrzeb dzieci oraz obejmują:
– korektę zaobserwowanych problemów
– rozwój sprawności artykulacyjnych i komunikacyjnych
– stymulację funkcji poznawczych (wzrokowych, słuchowych, ruchowych, pamięciowych).
Terapia w obrębie różnych problemów z mową i komunikacją:
– wady wymowy (dyslalie)
– opóźniony rozwój mowy (ORM),
– jąkanie,
– mowa bezdźwięczna,
– giełkot
– alalia
– afazja
– zaburzenia mowy i komunikacji związane ze spektrum autyzmu, Zespołu Aspergera
– zaburzenia mowy i komunikacji towarzyszące innym zespołom zaburzeń (zespół Downa, niepełnosprawność intelektualna, mózgowe porażenie dziecięce MPD, padaczka i inne.)
Na zajęcia wczesnej nauki czytania zapraszam dzieci od 3. roku życia. Uczymy się poprzez zabawę. Zajęcia prowadzone są wg metody Symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania® autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej. Oprócz nauki czytania, zajęcia obejmują stymulacje różnych funkcji poznawczych oraz rozwój mowy. Zajęcia prowadzone są indywidualnie (45 min) lub w małych grupach (30 min).
Nierzadko zaburzenia mowy skorelowane są z zaburzeniami sprawności ruchowej, zwłaszcza w obrębie motoryki orofacjalnej oraz motoryki małej. Podczas zajęć terapii ręki rozwijana jest właśnie sprawność motoryki małej (ręka, dłoń, place), choć często bazą do nich są ćwiczenia mięśni tułowia, napięcia postularnego. Zwieńczeniem zajęć jest poprawny chwyt narzędzia pisarskiego i sztućców, sprawne kreślenie, rysowanie, manipulowanie a później pisanie.
Zaburzenia mowy często towarzyszą innym zaburzeniom rozwoju dziecka. Bywa tak, że oprócz mowy, pojawiają się trudności ze spostrzeganiem wzrokowym, słuchowym, motoryką, myśleniem, pamięcią czy przyswajaniem wiedzy. Aby całościowo ocenić poziom rozwoju dziecka i do niego dostosować odpowiednią terapię – także logopedyczną – warto wykonać proponowany w moim gabinecie test KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego. Test ten służy do wstępnej diagnozy dzieci w wieku od 1 miesiąca do ukończenia 9. roku życia. KORP jest narzędziem standaryzowanym, do którego używania posiadam odpowiedni certyfikat.
Każde spotkanie, czy to diagnostyczne, terapeutyczne czy konsultacyjne zakończone jest podsumowaniem, wnioskami do dalszej pracy. Jeśli chcą Państwo otrzymać pisemne podsumowanie spotkanie, to jest taka możliwość. Tak samo, jeśli jest potrzebna opinia logopedy do żłobka, przedszkola, szkoły, na studia, do pracy, lub po prostu Państwo chcą otrzymać dokument opisujący dany stan pacjenta z punktu widzenia logopedy/neurologopedy – to właśnie po spotkaniu takową opinię mogę wystawić.